fredagen den 11:e november 2005 - det svenska språket?

jag är *petig* när det gäller svenska.
faktum är att jag kan reta upp mig nå't så alldeles *bannat* på nå't jag läst att jag inte kan tänka på nå't annat innan jag retat upp mig klart...


OBS! jag pratar nu inte alls om människor som har läs- och / eller skrivsvårigheter / dyslexi. min bästa kompis lotta har svår dyslexi, och jag retar *aldrig* upp mig på det *hon* skriver...


det jag blir *"galen"* på / förundras över  är hur en (förmodat) professionell skrivare kan vilja / kunna lämna ifrån sig något som skall gå i tryck och läsas av en större grupp människor utan att först korrläsa *flera* gånger samt korrigera eventuella grammatik- och stavningsfel...

att det sedan inte är alla som har "språkkänsla" / sinne för språkstil och / eller -nivå är jag såklart medveten om, men jag tycker ändå att det är *oproffsigt*...

det som gör mig allra mest förundrad är hur myndigheter och företag som (förmodligen) betalar *bra* för att få hjälp med språket som används i tidningar, tidskrifter, broschyrer samt annat tryckt / publicerat material kan göra detta utan att först göra klart för den "professionella" skrivaren vilken målgruppen är...

måste vara *aningen* pinsamt att tvingas konstatera att den text som man betalat dyrt för innehåller en massa felaktigheter...

är texten dessutom (som oftast är fallet när det gäller biltillverkares trycksaker)  tryckt på ett glansigt, påkostat papper, blir den (tragi)komiska effekten *enorm*...

*ler lyckligt*

just nu är jag mest "anti-imponerad" av sveriges riksbanks lilla upplysningsskrift om vilka sedlar och mynt som blir ogiltiga vid årsskiftet.

denna lilla åttasidiga skrift är väl *egentligen* rätt okej (det vill säga: den tjänar sitt syfte - att upplysa om vilka mynt och sedlar som vid midnatt den 31:a december 2005 blir ogiltiga som betalningsmedel), men framsidan på skriften är *tragisk*...

"från årsskiftet blir vissa äldre sedlar och mynt ogiltiga. kolla vilka!" står det med svarta stora bokstäver, och vid första anblicken / genomläsningen ser det väl bra ut, men...

heter det inte "*vid* årsskiftet blir..."???
och: *"får"* / ska / bör man verkligen använda ordet "kolla" i en text utgiven av sveriges riksbank???

Kommentarer
Postat av: Anonym

Från och med - hade varit korrekt, annars som du säger: vid...
Men du... Riksbanken är folkliga kanske? (höhö)
Kram RaMona

2005-11-13 @ 10:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback