måndagen den 29:e oktober 2007 - ujujuj, sten-gunnar! *knäpper fast cykelhjälmen på ditt huvud*

läser en debattartikel på aftonbladet.se (som ni vet vid det här laget är den tidningen inte min favorittidning, men nå'nstans måste jag ju få blogginspiration från! *flinar*).

artikeln är skriven av sten-gunnar hedin, föreståndare inom pingsrörelsen.

sten-gunnar är mån om barnen, han.
han fruktar ett "massexperiment" där barnen till homosexuella kommer vara de stora förlorarna - att barnen kommer bli rotlösa och deprimerade vuxna som inte vet vilka deras föräldrar är.

de så kallade "regnbågsbarnen" (barn till homosexuella) är för det mesta betydligt mer planerade och efterlängtade än barn till heterosexuella.

barn som är älskade och vet om att de är det är TRYGGA.

det det hela handlar om är ju helt enkelt att heterosexuella vuxna inte kan garantera att de eller deras barn inte kommer att kunna låta bli att mobba och trakassera "regnbågsbarnen" och / eller deras familjer.

detta säger naturligtvis BETYDLIGT mer om de heterosexuella än oss andra.


sten-gunnar hedins debattartikeln "experiment: tre föräldrar"


ps. jag misstänker att sten-gunnar hedin med denna debattartikel försöker använda barnen som slagträn i debatten kring det upprop han var med och startade - "bevara äktenskapet".

det har alltså EGENTLIGEN inget med BARNEN att göra.

för ett äktenskap (vare sig det är mellan en man och en kvinna eller en kvinna och en kvinna eller en man och en man eller [som malin wollin föreslår] två pärlhöns) är ingen garanti för att det kommer födas barn in i den relationen.

newsflash, sten-gunnar!
det FINNS äktenskap där det inte föds barn.
jomenvisst!
det är till och med så hemskt att det finns HETEROSEXUELLA äktenskap som är barnlösa!

sedan finns det ju äktenskap som BORDE stoppats av NÅGON, och definitivt innan det föddes barn in i den relationen.

jag är själv en av de MÅNGA människor som hade VÄLKOMNAT en ensam mamma.

rätta först till de heterosexuella äktenskap där den ena parten (oftast mannen, då) är brutal och misshandlande, och där mannen inte skyr våld, utan planerar utvidgat suicid.

sedan kan vi prata om hur illa barn till homosexuella kommer att fara, sten-gunnar!

lördagen den 27:e oktober 2007 - ujujuj...

det var verkligen inte min dag idag, ju...


"jag har sett din bild på qx. och du är verkligen butchigt äckligt ful!"




nä, vissa av oss är födda med skönheten på insidan.

lördagen den 27:e oktober 2007 - aftonbladet!

de har gjort det IGEN!

se'n NÄR är "rubank" ett KÖNSORD???


jag blir så jäbra LESS på att aftonbladets skribenter har ett så dåligt språk!!!


"
könsorden rensas bort ur ordprovet"

fredagenden 19:e oktober 2007 - gode moses - män'skan ÄR dum i huvudet!

läste på aftonbladet.se något som fick mig att för först gången på LÄÄÄNGE lufsa till lilla kvartersbutiken och köpa pappersupplagan av tidningen.

malin wollins krönika heter idag "ungdomar kan visst skilja på rätt och fel".

den rubriken fick mig att om inte *koka* så åtminstone *småputtra*, eftersom jag misstänkte att den skulle handla om det det nu visar sig att den gör.

JO - det *är* FÖRFÄRLIGT att människor dör, och JO: det *är* FÖRFÄRLIGT att det händer att människor dödar andra människor, och JO: det *är* FÖRFÄRLIGT (som ni kanske märker har jag i alla fall *grunderna* inom retoriken klara för mig *flinar*) att det händer att barn dödar barn.

om malin wollin tog reda på saker och ting innan hon vräkte ur sig en massa BLAJJ och SKITSNACK och IDIOTI så skulle hon kunna vara *bra*, men som det är nu tränar jag tack vare henne på att rabbla "herre, förlåt dem, ty de veta icke vad de gör."

JA: en 15-åring har börjat greppa det här med konsekvenstänket.
en 15-åring som har asperger syndrom har för det mesta INTE gjort det.

detta betyder inte att en 15-åring med asperger syndrom är utvecklingstörd.

detta betyder att en 15-åring med asperger syndrom *"mekaniskt"* behöver LÄRA sig (och nöta in det medelst repetition om och om och om och om och om och om och om och om igen) att vissa saker fungerar på vissa sätt, och att om man gör på *ett sätt* så kommer *detta* att hända, och gör man på *ett annat* sätt så händer *detta* (som alltså inte är SAMMA *detta* som det FÖRSTA *detta*, vilket kan vara svårt [SVÅRT] att förstå - speciellt om situationerna är lika varandra).

och jag inser ju (LITE har jag faktiskt snappat upp under mina snart 40 år här på jorden) att jag ALDRIG kommer att få er neurotypiska (aka ni som ännu inte fått en neuropsykiatrisk diagnos *flinar*) att förstå detta, för det ÄR ju så jävla mysko och knepigt, och över hela jorden sitter läkare och forskare och föräldrar och vänner och människor med asperger syndrom (och övriga diagnoser inom autismspektrat) och försöker förstå detta, och jag kan meddela att det går för det mesta INGE' ALLS braigt.

"va' fan ÄR detta???" upprepar vi allihop som ett mantra, för det är ju nå't så vanvettigt märkligt att en människa (som för övrigt ofta får höga eller mycket höga resultat på iq-tester [RIKTIGA iq-tester, alltså - inte så'na som är tryckta i "illustrerad vetenskap") inte för sitt liv kan begripa (och, tro mig: de flesta av oss tillbringar hela vårt liv med att försöka begripa saker) så'nt som "varje liten unge" begriper.

om det finns nå'n därute som (efter att du spytt ur dig galla över mig [plz 2 b usingz da bukkit, kthnxbai! *ställer in en trave hinkar*) vill veta mer om detta märkliga, så föreslår jag att du sliter av dig dumstruten som du fått efter att du läst malin wollins krönika och istället läser på till exempel

riksföreningen autism

riksförbundet attention


*rotar fram regnrock, sydväst, galonbyxor och gummistövlar och gör mig beredd att skyffla spyor*


-----


tillägg lördagen den 20:e oktober 2007: här är artikeln som handlar om femton- och sextonåringarna som dödat en människa. båda pojkarna har enligt den ena pojkens advokat diagnosen asperger syndrom

torsdagen den 18:e oktober 2007 - fascinerande

"fascinerande" är ett ord som med jämna mellanrum ploppat upp i min hjärna det senaste dygnet.

fascinerande är det att folk är så rädda för människor som vågar tycka.
fascinerande är det att folk är så rädda för att få sin världsbild ifrågasatt.
fascinerande är det att jag nu förstår varför folk tar till knytnävarna när de blir ifrågasatta.

det som förekommit i kommentarsfältet på min blogg det senaste dygnet får mig att tänka att dessa flickor som "kommenterat" (se där - mumrik övar sig i diplomati!) liknar cheerleadergänget i ungdomsserien "sabrina - tonårshäxan".

grupptrycket är så starkt att om någon eller något hotar / ifrågasätter alfahonan (*den*, du, malin wollin!) så går hela flocken till anfall.

och eftersom det handlar om flockens överlevmad så är alla medel tillåtna.


"Du äcklar mig."
"Efter att ha sett bilden på dig önskar jag att jag varit blind, tro mig."
"Nämnde jag att du äcklar mig?"


se där; några exempel på flockens argumentationsteknik!


det är en SJUK värld vi skapat...

nå't är FEL när rädslan för dem som inte likt döda fiskar flyter medströms får oss att bete oss som om vore varje situation här i livet ett estonia, eller en tsunami - en situation där det handlar om överlevnad, och då det för de flesta handlar om att JAG ska överleva, och vad som händer med DIG finns inte med på min karta...

nå't är FEL när man blint backar upp en vuxen (i alla fall åldersmässigt) som beter sig som man skulle kunna förvänta sig att ett barn som får för lite uppmärksamhet gör - är utåtagerande och sparkar och skriker att folk som inte jamsar med och gillar det man pysslar med HAAATAR en och att de för att de HAAATAR en är "babianrövar och analapor".

nå't är FEL när vi inte märker (eller vill se) att det vi nu lever i är de världar som skapades av william golding i boken "flugornas herre" och av george orwell i boken "djurfarmen", samt en upprepning av experimentet "
The wave".

onsdagen den 17:e oktober 2007 - jaha, nu vet vi det!

kannibaler är i princip som vilka andra människor som helst.
förutom att deras receptsamling ser aaaningen annorlunda ut om man jämför med icke-kannibalers.


"Sedan berättade Meiwes hur han tillagade köttet.
- jag sauterade köttet från Bernd, tillsammans med salt, peppar, vitlök och muskotnöt. Till det hade jag potatiskroketter, brysselkål och grönpepparsås, sa Meiwes. "


nu ska jag käka lunch.
falafel med wokgrönsaker blir bra, tror jag.
*garvar*


läs mer om tyske kannibaltoken armin meiwes
här

onsdagen den 17:e oktober 2007 - Dagens Daily Dose Of Happiness

jag prenumererar på en hel del nyhetsbrev och mäjlinglistor.

till exempel får jag varje dag en "daily dose of happiness".

dagens "dos" kunde inte passa bättre, med tanke på det vanvett som tycks brutit ut:


"LIFE

How big is life?

On the one hand, it is everything. Imagine a world without you. Yes, it would exist, but it is hard to imagine because all our knowledge, all our understanding, all our awareness of the existence of the world is filtered through our senses. Without life, we cannot perceive the world, and therefore it ceases to exist along with us.

But life really is quite small, too. Each of us will one day pass on, handing over the torch to a new generation. And the universe will pretty much unfold as it had before and as it will again. One life changes very little.

In the end, life is as big or as small as you make it, as you perceive it. What perception will you place on the life you make?"


-----

vad gör jag för skillnad?
med vilken energi brinner lågan på facklan jag lämnar över till nästa generation?

onsdagen den 17:e oktober 2007 - the best i can do, nyfiken!

den här grejen började med att puckosmulan (som lixom jag, då, tycker att det är *allvarligt* att blajj och påhopp och hat får så pass stor plats på sveriges största kvällstidning(s blogg)sajt, samt att aftonbladet väljer att rikta strålkastarljuset mot så'nt som är blajjigt och ytligt och trivialt, när man skulle kunna FÖRÄNDRA världen genom att visa på så'nt som faktiskt BETYDER något) skrev ett inlägg på sin blogg (som hon nu alltså tagit bort, av anledningar som inte har med malin wollin att göra, även om hon - wollinskan, alltså - tycks vilja tro att ALLT som sker här i världen sker på grund av henne).

jag vet inte om puckosmulan och malin wollin haft annan kontakt än via kommentarsfältet på malin wollins blogg, men puckosmulan är inte en människa som HATAR.

puckosmulan skrev även om alex schulmans blogg, och det har jag ju nu förstått att kommenterar (och kritiserar), det gör man ju inte ostraffat.
kommentarsfältet på hennes blogg fylldes av tonårstestosteronkladdiga kommentarer från alex schulmans beundrare.

ungefär som det som nu hänt och händer på *min* blogg, då, fast nu är det tonårsöstrogenet som flödar.

onsdagen den 17:e oktober 2007 - trevligt, trevligt

ja, jösses...

min besöksräknare har SPRÄNGTS!

*asg*

och kommentarsfältet för mina två (hittills, då) inlägg om malin wollins idiotiska påstående om att puckosmulan HAAATAR henne har fyllts av diverse trevligheter från malin wollins fans.

trevligt, så'nt, ju!

*ler och minns att det var efter att alex schulman började med personangrepp som han fick sparken från aftonbladet*


onsdagden den 17:e oktober 2007 - *köper julklappar*

hinkochspade

tisdagen den 16:e oktober 2007 - dumbloggargroupisarnas argumentationsteknik imponerar på mig

om det inte vore så tragiskt att stureplansprofilernas fans' flickvänner nu startat hatdrevet mot oss som inte gillar malin wollin(s sätt att utnytta sin mediaställning), så skulle jag garva (åt kommentarerna härinne efter malin wollins dumbloggsinlägg).

vad är det med folk som tror att bara för att man har en annan åsikt än de så HATAR man dem? och att för att man ska vara någon så måste någon annan INTE vara någon?

tisdagen den 16:e oktober 2007 - how low can you go? how blind can you be?


malin wollins blogg.
what a waste of sajberspäjsspäjs.

utan att veta vad hon pratar om attackerar hon folk, och utan att publicera folks kommentarer svarar hon på dem.

efter att malin wollin kastat sig över puckosmulan (och: JA, alla malin wollin-fans [arma satar] därute: puckosmulan ÄR min sajbervän) och påstått att hon (puckosmulan, alltså) HATAR henne, så kände jag mig föranledd att kommentera det inlägg malin wollin (aftonbladets dumbloggare numero uno nu när alex schulman fått sparken) skrivit om detta.


"du SUGER, malin.
eftersom jag (tack och lov!) inte känner dig irl,
så skulle jag ju kunna nöja mig med att säga att *din blogg* suger
(för det GÖR den ju - det erkänner du ju själv i ett av dina svar på puckosmulans svar
på ditt infantila blogginlägg om henne),
men jag är vrålförkyld just nu och har därför ingen motståndskraft,
så jag sänker mig till din nivå.
du är någon för att du är fotbollens fru, och det andra som är du
består tydligen av funderingar kring snippor och bajskorvar.
säger bara: 1 (schulman) down - 1 to go"


skrev jag, och genast dök det upp ett nytt charmerande inlägg på dumbloggen - utan att min kommentar på hennes inlägg publicerats.

är inte det ett brott mot blogg-etikett?

men, vad gör det?
det blir ju bara mer cred till mig på det viset.
;o)

BETYDLIGT
allvarligare, då, att hon vägrar se att skillnaden mellan hennes och min blogg är att hennes blogg är publicerad och ivrigt påhejad av sveriges största kvällstidning, och därför en del av ett allt större samhällsproblem, nämmeligen det att de som har (i det här fallet media)makten utnyttjar den till att kasta skit på folk och överskölja oss med en massa blajj och waste of time

min blogg är bara min dagbok.

läs mer på dumbloggen


tisdagen den 16:e oktober 2007 - skapelseberättelsen på lolcatspeak

Boreded Cieling Cat makinkgz Urf n stuffs

1. Oh hai. In teh beginnin Ceiling Cat waz invisible, An he maded the skiez An da Urf, but he no eated it.

2. The Urfs wus witout shapez An wus dark An scary An stufs, An he rode invisible bike over teh waterz.

3. An Ceiling Cat sayz, i can haz lite? An lite wuz.

4. An Ceiling Cat sawed teh lite, to seez stufs, An seperatered teh lite from dark An stufs but taht wuz ok cuz cats can seez in teh dark An not tripz ovr nethin. an Ceiling Cat sayz u mus hav da moneyz 2 git da milkz.

5. An Ceiling Cat sayed light Day An dark no Day. Teh evning An morning was teh first day.

6. An Ceiling Cat sayed, i can has teh ceilingz of waterz, with waterz up An waterz down. An he maded hole in teh Ceiling.

7. An Ceiling Cat doed the skiez with waterz down An waterz up, An stuff.

8. An Ceiling Cat sayed, i can has teh firmmint wich iz funny bibel naim 4 ceiling, so evning An morning was teh twoth day.

9. An Ceiling Cat gotted all no waterz into ur base, so no waterz wus not wetted An Ceiling Cat hadz teh dry placez cuz cats dusnt lieks to get wet,

10. An Ceiling Cat called no waterz urths and waters oshunz, so tehre.

11. An Ceiling Cat sayed, wants grass An stuff! so tehr wuz seedz An stufs, An fruitzors An vegbatels.

12. An Ceiling Cat sawed that weedz ish teh good stuff, so, letz tehre be weed. (and catnipz 2, so wen i makes kittehs they can getz hai.)

13. An so teh evning An the morning of the threeth day.

14. An Ceiling Cat sayed, i can has lightz in the firmmint for dividing day from no day.

15. So tehre, lights everwaer, like chrissmass, wai.

16. An Ceiling Cat doeth two greate lightz, teh most big for day, teh other for no day.17.

17. An Ceiling Cat screweth tehm on firmmint, with big nails An stuff.

18. An Ceiling Cat sawed it wus the goodz, so wai.

19. An so teh evning An the morning of the furth day.

20. An Ceiling Cat sayed, letz teh waterz brings forht the loots An stuff, An phishes, An burdies, that flyeths over the no waterz An swimmeths in the waterz.

21.  An Ceiling Cat created big fishies An see monstrs, which wuz like big cows, except they not mooed, An other stuffs that gives the mooves, An Ceiling Cat wuz plezed.

22. An Ceiling Cat sented them hais, An stuff, so letz u be happy An stuff. And0 sed all u aminals An burdiez An fishz go has baby aminals An brrdz An fishz An dont worry i wont watch u has sexxes, cept 4 SUPRIZE BUTTSECKZ!!!!!!!

23.  An so teh evning n the morning of the fifth day

24. An Ceiling Cat sayed, i can has mor living stuff, mooes, An creepz, An otehr animuls, so tehre.

25. An Ceiling Cat doed moar living stuff, mooes, An creepies, An otehr animuls, An did not eated tehm.

26. An Ceiling Cat sayed, letz us do peeps like uz, becuz we ish teh cute, An let min has dominion An stufs becuz tehy has can openers.

27. So Ceiling Cat createded teh peeps ish like him, can has can openers he did tehm, min An womin wuz created, but he did not eated tehm.

28. An Ceiling Cat sented them hais, so teh ballz An teh multiplyers, An haz teh dominion on teh waterz, no waterz An teh firmmint, An evry thingz An stuff.

29. An Ceiling Cat sayed, Yo, Beholdt, the Urfs, I has it, An I has not eated it.

30. For evry createded stufs tehre are the fuudz, to the burdies, teh creepiez, An teh mooes, so tehre. an Ceiling Cat sayz u mus hav da moneyz 2 git da milkz. 50$ plez

31 An Ceiling Cat sayed, Beholdt, teh good enouf for releaze as version 0.8a. kthx bai.


-----

 

läs mer ur denna bibelöversättning!

och, för att få ett litet hum om lolcatspeak - besök "i can has cheezburger?"!


måndagen den 15:e oktober 2007 - *frustrerad*

känns det här bra?

nej, det gör det inte.


lördagen den 13:e oktober 2007 - Dagens Personlighetstest

You are most like Kitty.
HSUS MySpace Page | Take the Quiz!

fredagen den 12:e oktober 2007 - själavårdsaktivitet

åkte ner på sta'n och träffade katharina idag.
vi käkade på jambo (salamifoccacia med tzatziki -- *mycket* smaskigt! :o), och sedan gick vi tillbaka till sankt jakobsgården, där vi fortsatte prata en stund.

skönt att prata med någon som inte ruskar på huvudet åt mig när jag "svamlar" om paulo coelhos "alkemisten, filmen "evan den allsmäktige" och "VÄGEN"...

fick med mig denna bön (av dietrich bonhoeffer, präst som mördades i ett koncentrationsläger under andra världskriget):


"Gud, låt mina tankar samlas hos Dig.
hos Dig finns ljus
Du glömmer mig inte.
hos Dig finns hjälp
hos Dig finns tålamod.
jag förstår inte Dina vägar,
men Du känner vägen för mig."


katharina förstod vad jag menade när jag sade att denna väg jag går på är en väg jag MÅSTE gå, och att det vore att svika mig själv att lämna den.
jag KAN helt enkelt inte göra det.

trots att jag nu nått en punkt då jag, likt evan baxter i filmen "evan den allsmäktige" (jag tankade INTE hem och såg filmen igår *himlar med ögonen*, och rekommenderar dig att se den!), tvivlar på den "kallelse" jag fått, eftersom alla runt omkring mig tror att jag blivit helt galen.

om gud vill att du ska vara mer tålmodig, ger han dig tålamod då?
eller ger han dig tillfällen att *träna* på att vara mer tålmodig?

om gud vill att du ska bli mer kärleksfull, ger han dig (som gud i morgan freemans skepnad uttrycker saken i filmen) "a warm, fuzzy feeling"?
eller ger han dig tillfällen att *träna* på att vara mer kärleksfull?

det är så'na här dagar som gör att jag orkar fortsätta, fast jag inte har en aning om om det kommer finnas mark under min fot när jag tar ett steg till på VÄGEN.


-----


jag har fortfarande LÅNGT kvar till jag kan säga att jag litar på gud igen, men i ränseln finns ju fortfarande denna:


"en natt hade en man en dröm.
han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud.

på himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram.
han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter:
det ena spåret var hans, det andra var Guds.

när den sista delen av hans liv framträdde, såg han tillbaka på fotspåren i sanden.
då såg han att många gånger under hans levnads vandring fanns det bara ett par fotspår.
han märkte också att detta inträffade under de mest ensamma och svåra perioderna av hans liv.

detta bekymrade honom verkligen och han frågade Gud om detta.
'Herre, Du sa den gången jag bestämde mig för att följa Dig, att Du aldrig skulle överge mig
utan gå vid min sida hela vägen.
men jag har märkt att under de allra svåraste tiderna i mitt liv har det funnits bara *ett* par fotspår.
jag kan inte förstå, att Du lämnade mig när jag behövde Dig mest.'

Herren svarade: 'mitt kära barn, jag älskar dig
och skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande.
när du bara såg *ett* par fotspår - då bar jag dig."


tisdagen den 9:e oktober 2007 - FY, maud!!!

*kräker på politiker och deras förakt*


maud olofsson lurade läsarna

tisdagen den 9:e oktober 2007 - outro

bara sådär i förbigående.

nej, tilliten finns inte där.
inte från nå't håll.

men det är lugnt.
jag går i ide nu.

jag behövs inte mer.

måndagen den 8:e oktober 2007 - Dagens Citat

joey [thinking] ok, i have no feelings for rachel. no feelings at all. she's just a friend. i mean, i might have had some feelings for her, but now they're all gone. all of them. as a matter of fact, i don't think i ever had feelings for rachel.

[rachel walks into the room]

rachel: hey, sweetie.

joey [thinking] i love you.


----

men det blir kanske lättare.

måndagen den 8:e oktober - känslokaos i all ensamhet





the letting go

i came here to let you know the letting go has taken place
i have held the winter's son
become one
set my pace

isn't that what we wanted all along
freedom like a stone
but i can say goodbye now that the passion's died
still it comes so slow
the letting go

piece by piece i take apart this complicated heart
and i hope to find
something i can prove is real
i can feel is truth
i can say is mine

that's all i ever wanted to be
the closer that i got the further i could see
but when lovers change and the night feels strange
we choose our road
the letting go

i came here to let you know
the letting go has taken place...


måndagen den 8:e oktober 2007 - korvsockerkaka och lingonlakrits

förra veckan bakade brasse i "fem myror är fler än fyra elefanter".
han vevade ner så'nt som han tyckte var gott i sockerkakssmeten: kola med papper, syrliga karameller och varmkorv.

magnus och eva är ju "ordentliga" (som motvikt till "strul-brasse", då), så de hängde inte alls med i brasses resonemang om att en kaka som innehåller många av de saker man tycker är goda ju måste vara GRYMgod, så de skickade ut brasse i köket igen - denna gång med en lapp med receptet på RIKTIG sockerkaka skrivet med STORA versaler.

när man aka jag tittar på programmen som vuxen ser man aka jag med något cyniska ögon på vissa saker, och just det där med att de skrivit receptet med stora, tydliga bokstäver är en så'n grej jag reagerade lite på: för någon som inte kan läsa spelar det nog ingen roll hur stora och tydliga bokstäverna är...
*orkar inte leta reda på mitt inlägg om aftonbladets faux-pas när det gäller kronprinsessan victoria och det faktum att hon har dyslexi*

but i digress...

det hela slutade med att brasse återkom med en till synes RIKTIG sockerkaka, men när magnus och eva tagit varsin tugga av en bit av kakan så visade det sig att brasse inte helt kunnat avhålla sig från sina idéer om "gott" - det fanns nämligen fortfarande varmkorv i sockerkakan.

varför jag berättar om detta?

jag var och handlade med lotta idag, och då hittade jag en nyhet ifrån läkerol: lingon och lakrits-halstabletter.
det mesta som är nytt fångar mitt intresse, så jag köpte en påse så'na halstabletter.
BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRK, kan jag meddela.

vad är det för en stolle som anställt brasse som smak-kläckare åt läkerol?

*deppar och inser att livet gör mig mer och mer lik magnus och eva, och mindre och mindre lik brasse*

lördagen den 6:e oktober 2007 - same, same, but different

jodå.
till slut damp det ner i inboxen.

men inga huggtänder ute, och inga hugg efter strupen denna gång.


"när jag läser det du skriver på bloggen så blir jag mycket fundersam över

varför du överhuvudtaget vill ha kontakt med mig."


inte så konstigt, det, väl?
jag älskade henne innan jag blev förälskad i henne, och vår vänskap har för mig alltid varit ENORMT mycket viktigare än en eventuell förälskelsehistoria mellan oss.

jag blev inte blixtförälskad den 10:e maj förra året, men "något" hände i mig - något jag aldrig tidigare upplevt med någon annan människa.

jag vet inte hur jag ska kunna förklara det så ni förstår, och jag tror inte jag kan göra det utan att låta lite som en "galning", men here goes:

jag VISSTE.
det var så underligt, men jag VISSTE.
jag VISSTE att m skulle komma att betyda MASSOR för mig.
jag VISSTE att vi blivit sända i varandras väg, för att vi skulle lära av varandra och lära varandra "nå'nting", och nå'nting STORT.

det att vi så oerhört snabbt kom varandra *nära* sade mig att vi fått "hjälp" att hitta varandra i det här livet.

jag minns inte om jag berättat om det här på bloggen, men innan jag kom ut som homosexuell för mig själv så var jag medlem i jesu kristi kyrka av sista dagars heliga - jag var alltså vad man i folkmun kallar mormon.
inte född in i kyrkan, utan frivilligt joinandes ungefär 18 månader innan jag kom ut.

anyway: inom jkk av sdh så anser man att alla människor "lever" som "andebarn" *innan* de föds - i något de benämner "föruttillvaron".
i föruttillvaron finns inga nationsgränser, och folk kan därför ungefär som i ett gigantiskt celestialt eu *kräker* umgås fritt med varandra.

vissa människor / andebarn sluter lixom "pakter" med och ger varandra löften om att de ska söka upp varandra när de kommit till jorden, och det är det (enligt jkk av sdh, alltså) som gör att man ibland, vid vissa sällsynta tillfällen, kan känna att "dig har jag träffat förut - det känns som om vi känt varandra *alltid*!" (fast man alltså aldrig sett den människan förut)

jag tog inte många av jkk av sdhs tankar med mig när jag lämnade kyrkan, men andebarnstänket lät vettigt och "sympatiskt", så det sparade jag i ränseln.

och det är *det* tänket som ligger till grund för mina "flummiga" utsagor om att "jag VISSTE".

det gick så *lätt* att komma *nära* - pusselbitar föll på plats utan att vi behövde anstränga oss särskilt mycket.
inte för att det var *enkelt* alltid, då, för vi jobbade med oss själva tillsammans, och vi slipade oss mot varandra, och vi *växte*.

det var helt enkelt "flow"...
enligt
wikipedia innebär flow "en känsla av att ens förmågor räcker till för att klara den utmaning man står inför. koncentrationen intensifieras, medvetandeheten ökar och man känner en viss tillfredsställelse inombords."

jag har sagt många knepiga saker till m under vår vänskap, och flera av dem har varit så *corny* att jag när jag nu tänker på dem får samma känsla som jag hade när jag under förra årets pride stod framme vid scenen under lill-babs' framträdande och sjöng med i "klas-göran" - "normally i wouldn't wanna be caught DEAD doing this, but somehow i just don't care!"

som denna (något - eftersom jag inte är en man så bytter jag ut det ordet mot "person") travesterade replik, då, från filmen "livet från den ljusa sidan" (med jack nicholson och helen hunt): "you make me want to be a better person".

aldrig tidigare har jag känt en så STARK längtan efter / vilja att vara SANN, mot mig själv och en annan människa.
aldrig tidigare har jag känt en så STARK längtan efter / vilja att förstå och bli förstådd
aldrig tidgare har jag jobbat så hårt på att riva murarna jag har omkring mig, och ställa mig naken och sårbar och visa mig precis som den jag är - medveten om mina fel och brister, men med den absoluta vissheten om att det var okej.

låter som "religion", nästan, eller hur?
knepigt...
men en möjlig förklaring till varför jag känner så STARKT.
jag lufsar nämligen inte omkring och tänker i dessa banor om människor HELA tiden - detta har som sagt var aldrig hänt mig förut, och jag ser det därför som en *gåva*.

och denna process startade alltså i mig långt innan jag blev förälskad.

och den kommer (hoppas jag) finnas kvar långt efter att förälskelsen gått över.

och det är *det* jag menar när jag säger att jag ÄLSKAR Dig.

onsdagen den 3:e oktober 2007 - Dagens Visdomsord

"i vänskap som ebbat ut ligger det ofta mer smärta
än i vänskap som plötsligt brutits."


(frithiof brandt)



how true...

jag tror hon gått nu.
jag trodde aldrig det skulle hända, det som nu är...

och jag kan inte låta bli att undra vad hon döljer för mig denna gång.

vi sitter och kläcker ur oss artighetsfraser, och den m jag jag längtar efter att få träffa och prata med igen är borta.

ni får tro vad ni vill, men det var LÄÄÄNGE se'n det handlade om att jag önskar att hon kände för mig som jag känner för henne.

det handlar om att


*suckar tungt*


det handlar om att *jag* måste säga att jag inte fixar att vara den som stöttar och tröstar och bekräftar och älskar om att jag gör det inte är värt något när hon mår bättre.

min omsorg och min kärlek är (SÅKLART) gratis, men jag vill inte BETALA för den...

och det börjar (sakta) gå upp för mig nu att det är *det* jag gör...

jag är en "bra att ha" - en "finns alltid där"...
en "jag älskar Dig vad Du än utsätter mig för"...

när hon behöver bekräftelse, tröst och omsorg är hon ärlig mot mig, (eller rättare sagt: då vågar hon [hon orkar väl inte hålla uppe murarna då, kanske] visa sig liten, ledsen, "svag" och trasig), men när hon mår lite bättre så nästan föraktar hon mig för att jag bekräftar, tröstar och bryr mig om, och det är nästan så att jag fundrar på om hon fortfarande, trots att jag bevisat motsatsen om och om och om och om igen, tror att jag kommer använda det hon berättat för mig emot henne.

nu är det NOLL och kalla handen och kort och hålla distans som gäller, men det är ändå hon som tar kontakten, och ser till att jag vet när hon kommer finnas på msn.

och jag infinner mig troget på klockslaget...

*suckar tungt och dunkar huvudet i betongväggen*

så jävla praktiskt att ha en egen sancho panza...

så känns det, och jag förmodar att jag kommer bli huggen i strupen av henne om hon läser det här, men det tror jag inte hon gör, för hon frågar inte längre hur jag mår.

måndagen den 1:a oktober 2007 - inte ser han väl gammal ut???

totterus




pinntokig



totteplask



totteplask II



   foto: lotta olsson

måndagen den 1:a oktober 2007 - wtg, aftonbladet!

gotta LUUURV aftonbladet!

"
ingen natttaxa i tunnelbanan"

TRE t:n?

*kan INTE sluta garva, men gråter ändå*

(ps 1: den underbara rubriken finns ganska långt ner på sidan jag länkar till - en bit efter artikeln om hjältemodiga unga männen. ps 2: om man följer länken och läser mer om "ingen natttaxa i tunnelbanan" så har någon påpekat för artikelförfattaren att "nattaxa" stavas med TVÅ t:n)

måndagen den 1:a oktober 2007 - *firar med ett STOOORT glas dr pepper*

alex schulman: "tack för mig"

måndagen den 1:a oktober 2007 - Dagens Video





och här kommer ursprungsversionen!
detta är btw en av låtarna på min "mina favoritlåtar of all times"-lista.