måndagen den 14:e november 2005 - varför just


snusmumriken

jag funderar ibland på varför jag valt att kalla mig just "snusmumriken" on-line...
har kommit fram till att det förmodligen inte är *jag* som valt "snusmumriken" - det är snarare så att det är "snusmumriken" som valt *mig*...

med det menar jag att jag fram till det ögonblick då jag knappade in bokstavskombinationen s-n-u-s-m-u-m-r-i-k-e-n i rutan för "nick" på tjejchatten på rfsl.se inte hade någon speciell relation till just denna litterära figur (som ju får liv genom tove janssons författarskap)...

"snusmumriken" föddes inne på rfsls tjejchatt i sensomras.
*länge* satt hon mest inne i sitt röda tält ("snacka rött" är en annan benämning på att "privata"), och lixom levde ett parallell-liv med resten av chattmedborgarna.

endast vid sällsynta tillfällen vågade hon sig ut ur tältet för att prata med nå'n, och endast vid *ännu mer* sällsynta tillfällen vågade sig någon av de andra chattmedborgarna in i mumriks röda tält...

den som vågade sig in i tältet blev bjuden på te (mumrik har en mängd olika [koffeinfria] tesorter i ränseln som står i ena hörnet av tältet), och för det mesta upptäckte personen att mumrik kanske faktiskt inte är så "galen" som hon (vid första mötet) verkar...

visst; mumrik gjorde (och *gör* fortfarande ibland) en hel del "konstiga" / oväntade saker:

  • lufsar

    1. fram till chattmedborgare hon lärt känna, och kramar om dem

    2. fram och ristar in streck på utkastningstapetvåder (mer om detta senare)

    3. in i tältet för att göra upp eld för att koka på tevatten / mat

  • sveper in sig i den kycklinggula fleecefilten (ikea:)
  • spelar kazoo

  • står för musiken inne på chatten när musikministern inte är inloggad

  • skrapar med foten i chattgruset

  • bankar med huvudet i betongväggen inne i tältet

"stammisarna" på chatten fattade till slut att mumrik inte är *galen* utan "bara" lite...hmmm...*funderar*... *"speciell"*...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi flesta vet hur speciell vår kära mumrik är och samt hur känslig hon kan vara. Därför försöker vi ta väl hand om henne.

Kramar Cleo

2005-11-18 @ 11:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback