tisdagen den 4:e april 2006 - mumrik skriver mäjl till "kalla fakta" och "uppdrag granskning"

hej!


i hela mitt vuxna liv har jag varit bidragsberoende.

efter gymnasiet slussades jag vidare till "soc", samt fick stämpeln "lat och samarbetsovillig" av arbetsförmedlingen.

i hela mitt liv har jag skickats runt inom vuxenpsykiatrin utan diagnos.
ingen insåg att det var något annat fel som var trasigt med mig än "bara" taskig barndom, förrän jag flyttade till en annan stad än den jag växte upp i...

så småningom blev jag skickad på neuropsykiatrisk utredning, och jag fick diagnosen "adhd och damp med autismspektrum" i "34-årspresent".

jag har aldrig haft ett jobb, och efter att det som min mamma och sedan också jag hela tiden hävdat blev bekräftat är jag persona non grata på arbetsmarknaden.

jag talar svenska, engelska och tyska, och förstår och gör mig förstådd på nederländska, franska och spanska.

jag är utbildad informationsmäklare (heter informatör om man har gått på högskolan, vilket jag inte gjort, eftersom jag inte kan organisera mina studier) och it-assistent, men jag får inte vara med och leka...

jag har aldrig haft bättre ekonomi än jag har nu - jag får ut nästan 10 000 rent i månaden i bostadstillägg och handikappersättning plus sjukersättningen.

jag har heller aldrig mått sämre / känt mig mer värdelös...

allt skulle bli så bra när jag fick min diagnos sa de (min läkare [som för övrigt är expert på schizofreni och bi-polär sjukdom, och inte kan så värst mycket om neuropsykiatriska funktionshinder] och försäkringskassan), för då skulle jag få "all den hjälp du behöver"!
*kräks nästan*

numera VET jag att "all den hjälp du behöver" betyder "all den hjälp vi kan läsa oss till att du behöver", vilket visade sig vara INGEN HJÄLP ALLS.

jag får mer pengar än jag nå'nsin haft i hela mitt liv, men känner det som att försäkringskassan gett mig en pytteliten fallskärm för att slippa mig...

försäkringskassan anser förmodligen att jag är GLAD nu, eftersom jag numera inte behöver oroa mig för min ekonomi, och jag förväntas säkert shoppa mig till ett människovärde...

jag kämpade emot sjukpensioneringen, eftersom jag anser att försäkringskassan inte gett mig en chans.

hade jag (och alla andra som nu står utanför och ser på medans ni andra blir bekräftade) haft ett rörelse-, hörsel- eller synbegränsande funktionshinder hade folk med glädje rivit bort trösklar, installerat hörselslingor (eller heter det "hörslingor"?) och svarvat vita käppar för att hjälpa mig alternativt oss in på arbetsmarknaden, och de hade klappat sig själva på axeln för att de gjort ett så bra jobb med att "rädda" mig / oss skröppel (JAG får kalla mig / oss det...;o)...

vad är det för skillnad på mitt funktionshinder och de funktionshinder som *syns*?

vad är det som gör att vi inte får vara med?

varför är det så svårt för dem (arbetsförmedlingen och försäkringskassan) att lyssna på oss för att ta reda på vad vi behöver för att vara "arbetsförmögen"?

är det för att de kan *läsa* sig till vad en rörelsehindrad, hörsel- eller synskadad människa kan behöva för anpassningar?

är det för att de är rädda att vi som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder ska "lura" dem, för att få anpassningar som vi egentligen inte behöver på arbetsplatsen (den attityden har jag stött på vid mina kontakter med bland annat vuxenhabiliteringen)?

varför har inte vi som har ett funktionshinder samma rättighet att - om personkemin inte stämmer, till exempel - få en annan förmedlare på arbetsförmedlingen som en människa utan funktionshinder?

på rehabsidan på arbetsförmedlingen har de flesta ingen eller väldigt liten erfarenhet och kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder, och trots att jag vid ett flertal tillfällen bett om att få träffa någon som jag vet visserligen inte jobbar på rehabsidan, men som bemött en av mina vänner (som har dyslexi) på ett bra / respektfullt / med-öppet-sinne sätt, så hänvisas jag till rehabsidan, där de inte kan nå'nting om dessa funktionshinder...

jag skulle klara av ett arbete - om jag fick hjälp med att anpassa min arbetsplats och mina arbetsuppgifter.

människor med autismspektrum har ofta störst svårigheter (när det gäller en arbetssituation) med fikaraster och luncher - stunder då man "SKA" kallprata med sina arbetskamrater.
sådana situationer innebär ofta en enorm ökning av stressnivån för en människa med autismspektrum.

att tvinga en människa med autismspektrum att delta i "arbetsgemenskapsbyggande aktiviteter" är likvärdigt med att tvinga en rullstolsburen människa att delta i teambuildinghinderbanor i skogen...
det skulle såklart *ingen* komma på tanken att göra, men eftersom neuropsykiatriska funktionshinder oftast är *dolda* funktionshinder, så utgår förmodligen de flesta människor ifrån att det bara är "samarbetssvårigheter" och / eller "tjurskallighet" och /eller "jag VILL helt enkelt inte, och Du kan inte tvinga mig!"...



med vårgrå häls(n)ingar,
 
mumrik

Kommentarer
Postat av: Ulrika

*ler stort och varmt*

2006-04-04 @ 20:02:36
Postat av: Hanna

Har även jag vissa problem med FK, har varit sjukskriven läänge (halva är sjukersättning).

Det är bra att du berättar hur det är, med din sjukdom. Som du skriver är det inte alltid det syns. På mig syns 'bara' en av mina sjukdomar, de andra två med följdsjudomar syns men känns desto mer. Ibland har några svårt att förstå hur det är egentligen, fast att man förklarar tusen gånger hur det är - bla till FK och även till arbetsgivaren.

Jag begär inte att förstå till fullo men har respekt att det jag säger stämmer och att jag har som jag har det. Jag FÖRSÖKER så gott jag kan men det är inte alltid som det blir som JAG vill.

Ha det gott och sköt om dig så gott det går.

Postat av: Återställ

I dagens Sverige begås övergrepp på barn när man misstänker dem för att ha en neuropsykiatrisk störning.
Barnen kan aldrig känna sig trygga i en skola där lärarna gått på npf kurs och sedan nyfrälsta börjar hålla utkik efter vem i klassen som kan tänkas ha Damp/adhd autismspektrumstörning mm.
Visst finns det problem med utåtagerande barn, det förnekar jag inte. men man måste titta mera på varför dom här problemen finns istället för att skylla på en biologisk förklaring "barnens egna hjärnor". Det är ingen tillfällighet att neuropsykiatriska diagnoser har fått en nyrenässans i takt med 90-talets alla besparingar inom skolan och samhället i övrigt. När personer som Eva Kärfve "som skrev boken Hjärnspöken Damp och hotet mot folkhälsan" kritiserar det neuropsykiatriska etablissemanget möts hon av hån och diverse andra osmakliga påhopp. Hon som bara är en enkel sociolog begriper inget! heter det.
Tydlingen skall man vara högt uppsatt forskare samt samtycka med neuropsykiatrikerna för att få ta del av forskning som påstår attDamp/adhd är en giltig diagnos. Professor Christopher Gillbergs forskning om Damp fick aldrig någon chans att granskas. När domstolarna gav Eva Kärfve och Läkaren Leif Elinder rätt att ta del av forskningsmaterialet förstördes det av bla controllern Kerstin Lamberg och Gillbergs fru, Carina Gillberg. Christopher Gillberg befann sig i London när 22 hyllmeter forskningsmaterial förstördes. Man kan ju lätt räkna ut vem som gav orden om förstörelse från London. Kerstin Lamberg fick sedan löneförhöjning istället för sparken som hade varit det naturliga. Tyvärr har scientologerna samma uppfattning som diagnosmotståndarna. Detta har Gillberg utnyttjat. Istället för att bemöta kritiken beskyller han alla kritiker för att vara scientologer. Detta budskap har spridit sig bland medlemmarna inom Riksförbundet Attention. Så nu är det inte så konstigt om man blir kallad för scientolog när man diskuterar med dessa människor.

Man funderar självklart om orsaken till neuropsykiatriska diagnoser. En av förklaringarna ligger säkert i läkemedelsbolagens vinstintressen. Man skapar en diagnos "ett problem" som inte fanns för att få sälja medicin.

En annan orsak är kulturell.

För att citera en sann tänkare.

"Diagnoser föds, gör karriär och dör. Ett historiskt perspektiv visar detta tydligt. Gränserna för vad som betraktas som sjukt och friskt, normalt eller avvikande, förändras ständigt. En diagnos kan försvinna för att den inte längre uppfattas som sjukdom, för att den slukas av andra diagnoser eller för att den inte längre är kulturellt sanktionerad."

"Denna typ av rörligt sjukdomsspråk kan kallas kultursjukdomar eller kulturrelaterade diagnoser. Sådana finns alltid, de är nödvändiga rum för sjukdomsupplevelsen, men varierar med tid, rum och värderingar.
Vi "förstår" alltså genom de tillgängliga förklaringsmodellerna. Men inte därför att de nödvändigtvis är bättre, utan därför att de är anpassade till upplevelsen av vår samtid. För att bli framgångsrika måste nya diagnoser samspela med kulturellt relevanta teman. De fungerar därmed som en kommentar till samhället, ett gränsvärde för vad som uppfattas som normalt, rimligt och acceptabelt. Det finns knappast något område, inklusive kön, klass, barndom, livsstil, industrialisering, arbetsmiljö, bomiljö, teknikanpassning, där hypotetiska diagnoser inte finns med för att stödja och bekräfta värderingar, attityder och intressen."

Att skylla på barnen för att själv ge sig skuldbefrielse är omoraliskt och oetiskt.
Tilltaget kan få oetiska konsekvenser för barnet.

Mvh Återställ

2006-08-29 @ 11:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback