onsdagen den 26:e juli 2006 - språkmänniska med rätt att räkna

jag är som sagt var språkmänniska.
jag *försöker* dock låta bli att avsluta det påståendet med att säga "..., så matte är *inte alls* min grej!"...
jag har aldrig tyckt om / begripit mig på matematik, så under många år gömde jag mig bakom "..., så matte är *inte alls* min grej"...

anledningen till att jag numera tänker att jag faktiskt är rätt åkkejj på att räkna är sigrun.
sigrun var min lärare i naturkunskap och matematik när jag gick på
ålsta folkhögskola.

när jag lufsade in i mattesalen på ålsta för första gången så var det med en "jag är språkmänniska - BARA!"- attityd, men den tog sigrun (som är från island och förkroppsligar hagbard handfastes barska men vänliga hustru) ur mig RÄTT omgående, kan jag meddela:

- "sjåpa Dig inte - Du kan VISST räkna!"

och efter det upptäckte jag till min stora förvåning (SJÅKK, nästan, faktiskt) att jag faktiskt KAN räkna!

det dröjde faktiskt inte länge innan jag var i det närmaste *besatt* av pythagoras sats...

innan sigrun så funkade mitt matematiska sinne så här:


en blondins matteprov


men *NU*, tack vare sigrun, fungerar mitt matematiska sinne på *detta* vis:

pythagoras sats

och därför kan jag meddela att jag VET att x = 5!
*ler lyckligt och sänder en tacksamhetens tanke till sigrun*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback