lördagen den 11:e november 2006 - mumrik skriver till aftonbladet

efter att på aftonbladet.se ha läst om de två morddömda människor som nu gift sig med varandra kände jag att jag var tvungen att skicka mäjl till artikelförfattarna.

så här skrev jag:


hejsan!


skulle vilja att Du tar reda på lite mer fakta om asperger syndrom och sedan *redovisar* det Du funnit också.

 
för det första: det heter alltså ASPERGER och inte aspberger.
för det andra: för att få diagnosen asperger syndrom krävs att diagnoskriterierna är uppfyllda.

en människa som som enda symptom har "en oförmåga att sätta sig in i andra människors känslor" skulle nog snarare få diagnosen "psykopati" än "asperger syndrom".
 
men jag förstår ju att det är lockande att framhålla just *det* diagnoskriteriet när det gäller en människa som har tagit en annan människas liv.

vi andra, som visserligen lever med asperger syndrom,eller (som i mitt fall) "drag av asperger syndrom", men som inte tagit en annan människas liv, har nog att kämpa mot när det gäller omvärldens förståelse av vårt funktionshinder och skulle vara tacksamma om vår diagnos inte används så slarvigt och lättvindigt som i Din artikel.
 
 
med vänliga hälsningar,
mumrik, hudiksvall
 

ps- bra ställen att hitta *korrekt* information om asperger syndrom är riksförbundet autism samt riksförbundet attention.

Kommentarer
Postat av: Mutti-61

Grrrattis på 1 årsdagen!!!!! (en dag i efterskott)
Jättekram från Mutti.... hälsa 4 beningen

2006-11-12 @ 14:44:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback