söndagen den 17:e september 2006 - Dagens Asgarv

aftonbladet har traditionsenligt (oh, how soon we forget!) frågat 101 kända svenskar  hur det kommer att gå i valet.

underbart är det att läsa alla "pseudointelligenta" spekulationer!

ENJOY!



"vem tror du blir statsminister?"


Annika Lantz, 38, radiopratare, -Stockholm:

– Reinfeldt. Han har ett så blankt ansiktsuttryck att alla kan fylla i -sina egna känslor i det.

Henrik Rydström, 30, fotbollsspelare och nöjesskribent, Kalmar:
– Göran Persson. Det tror, vill och hoppas jag på att det blir.

Jörgen Kruth, 32, K-1 fighter, -Stockholm:
– Göran Persson. Jag vet inte varför jag tror det, det är bara en känsla jag har.

Hans Chrunak, 57, klubbdirektör, Luleå:
– Reinfeldt. Det är mer en förhoppning än en gissning. Det är läge att byta, annars är det risk att inaveln slår sig till ro.

Malin Baryard, 31, ryttare, Norrköping:
– Reinfeldt gissar jag på, men jag vet inte. Det är det minst troliga, haha.

Sofia Arvidsson, 22, tennisspelare, Halmstad:
– Fredrik Reinfeldt. När man lyssnar på snacket känns det som att han har mest att komma med. Det vore kul med en ändring.

Robert Aschberg, 54, programledare, Stockholm:
– Det har jag ingen jävla aning om, men kanske Reinfeldt.

Tobias Blom, 30, -trollkarl, Stockholm:
– Reinfeldt. Persson har varit grym i åtta år, men han behöver en nedtrappning.

Martin Timell, 48, -programledare, Stockholm:
– Reinfeldt vinner på grund av att mest människor röstar på honom och det är det som vår demokrati bygger på.

Anna Book, 36, artist, Frösunda:
– Jag tror att det blir en strid på kniven ... Men jag tror inte att de blåa ska vara så säkra som de är.

Jakob Eklund, 44, skådespelare, Stockholm:
– Jag tror Persson sitter kvar. När det är så här jämt blir det trygghetsval på slutet.

Carin Hjulström-Livh, 43, journalist och programledare, Göteborg:
—Oj, det vågar jag inte sia om. Men jag är väldigt spänd på resultatet.

Katti Hoflin, 41, programledare, Stockholm:
– Det kan nog bli dött lopp. Det blir i alla fall svårt för alliansen, det tror jag.

Anki Edvinsson, 35, programledare/journalist, Stockholm.
– Reinfeldt. Persson har liksom gjort det här i tio år nu.

Nina Gunke, 51, skådespelare, Stockholm:
–Vad jag har förstått så är det Reinfeldt som ligger bäst till, så det blir väl han som vinner.

Sissela Kyle, 49, skådespelare, Stockholm:
–Jag vill inte gissa. Men det verkar oerhört jämnt.

Rolf Lassgård, 51, skådespelare, Gävle:
–Jag tycker det är jättesvårt att säga. Det kommer att bli på målsnöret, men jag tror väl på Persson.

Thabo Motsieloa, 44, journalist, Sköndal i Stockholm:
–Jag har inte den blekaste aning, men det brukar ju bli en sosseregering.

Pia Sundhage, 46, fotbollsprofil, Danderyd:
– Göran Persson, han har gjort en stabil valdebatt och uttrycker mycket pondus.

Bengt Magnusson, 55, journalist, Stockholm:
– Ska jag kasta krona eller klave? Äsch, jag tror Persson.

Peppe Eng, 57, programledare, Tyresö:
– Fredrik Reinfeldt. Alliansen ser ut att ha hittat rätt väg och ser samlade ut. Det känns som att det är deras tur nu.

Alexandra Rapaport, 34, skådespelerska, Stockholm:
– Persson, eftersom folk väljer det de är vana vid.

Johan Rheborg, 43, skådespelare, Stockholm:
–Jag har ingen aning. Och jag undrar om det spelar så stor roll. Jag tror inte det.

Hans Rosenfeldt, 42, programledare, Täby:
– Persson kommer vinna valet. Varför? Därför. Det är så insatt jag är, ha ha.

Marie Lehman, 41, sportjournalist, Tyresö:
—Reinfeldt. Det bara känns så. Det har med tiden att göra.

Arne Weise, 76, journalist, Stockholm:
– Det blir dött lopp! Det är väldigt svårt att avgöra och blir en kamp om livet. I värsta fall blir det omval.

Agneta Sjödin, 39, programledare, Nacka:
– Jag tror att Reinfeldt blir. Det kanske behövs en ny statsminister.

Fredrik Wikingsson, 33, programledare, Stockholm:
– Jag är för korkad för att yttra mig. Jag vill sätta mig in i allt betydligt mer.

Petra Östergren, 40, skribent och debattör, Stockholm:
– Vet inte. Många har inte bestämt sig och valet ligger mer på ett känsloplan än på sakfrågor och ideologi.

Johan Ryno, 20, ishockeyspelare Västra Frölunda, Göteborg:
– Fredrik Reinfeldt, Socialdemokraterna har suttit länge nu, jag tror det blir en förändring.

Carl Fhager, 31, sportchef BK Häcken, Göteborg:
– Göran Persson, socialdemokraterna är av tradition starka i slutskedet av valrörelsen.

Magnus Källander, 37, fotbollsspelare Örgryte IS, Göteborg:
– Fredrik Reinfeldt, det känns som om alliansen har vind i seglen, och att svenska folket är nyfikna på något nytt.

Kjell Pettersson, 59, tränare IFK Göteborg, Göteborg:
– Göran Persson, min erfarenhet säger att när det är jämnt så tar (s) över i slutet.

Bea Szenfeld, 34, designer, Stockholm:
– Jag tror vi får Persson igen. Folk är villiga att ge honom en chans till.

Maria Abrahamsson, 43, ledarskribent, Stockholm:
– Jag tror Fredrik Reinfeldt ligger bäst till och det har framgått länge i opinionen. Spionskandalen är förstås negativ för folkpartiet, men den verkar inte ha satt så stora spår för alliansens del. Väljarna har stannat inom blockgränserna.

AnnBritt Grünewald, 64, Kvinnor Kan, Stockholm
–Persson. Man vet vad man har men inte vad man får. Så tror jag att folk resonerar när det kommer till kritan.

Claes Malmberg, 45, komiker, Simrishamn:
– Svårt, jag tycker att de är exakt likadana, men skulle jag chansa blir det ändå Reinfeldt.

Percy Nilsson, 63, byggherre/hockeyprofil, Malmö:
– Det blir Persson

Bengt-Åke Gustafsson, 48, förbundskapten, Karlskoga:
– Göran Persson. Folk brukar inse att det inte blir bättre med någon annan.

Håkan Mild, 35, sportchef IFK Göteborg, Onsala
– Svårt, jag tror att det blir görjämnt. Jag gissar på Persson.

Niklas Wikegård, 42, hockeykommentator, Sigtuna:
– Jag tror att Fredrik Reinfeldt blir statsminister

Wendy Rådström, 26, programledare, Stockholm:
– Min väldigt kvalificerade gissning är att Persson tar hem det.

Erik Blix, 49, radiosatiriker, Pixbo:
–Det blir någon av dem, och vi ska driva med honom vem fan det än blir.

Josefin Crafoord, 33, programledare, Stockholm:
– Jag tror det blir en hård kamp, men att det blir Persson till sist.

Kristin Kaspersen, 36, programledare, Sollentuna:
– Reinfeldt, för att folk vill ha nya tag.

Linda Rosing, 32, partiledare och modell, Stockholm:
– Reinfeldt, det är dags för ett maktskifte.

Kim Anderzon, 63, skådespelare, Stockholm:
–Persson. Jag tror att välfärden och omsorgen betyder mycket.

Lasse Eriksson, 57, komiker, Uppsala:
–Göran Persson. Borgarna är för hysteriska, de är så larvigt sugna på makten.

Gry Forssell, 33, programledare, Stockholm:
– Jag tror Persson vinner. Folk är sugna på förändring, men man vet vad man har men inte vad man får. Han vinner på håret på de osäkra typerna.

Kim Kärnfalk Löwstedt, 31, sångerska, Stockholm:
–Det blir Persson. Men jag hejar på miljöpartiets Maria Wetterstrand, hon är jätteduktig.

Jennie Dielemans, 33, författare, Saltsjöbaden:
– Det är nog extremt tajt, men jag bävar för att det blir Reinfeldt.

Mikael Tornving, 45, komiker, Saltsjöbaden:
– Reinfeldt. Perssons tämligen buffliga attityd har nog gått folk på nerverna.

Ola Forssmed, 33, skådespelare, Stockholm:
– Göran Persson. Jag tror att det är inbitet i folk att rösta socialdemokratiskt.

Johan Glans, 32, pajas, Stockholm:
–Min magkänsla säger mig att Persson får sitta kvar.

Jessica Andersson, 32, artist, Trollhättan:
–Jag tror att det blir att det blir Göran Persson – speciellt efter folkpartiskandalen.

Kjell ”Nalle” Knutsson, 63, artist, Enskede:
– Fredrik Reinfeldt – svenskarna vill ha något annat nu. Dessutom har han sunt förnuft och är ödmjuk.

Anders Gärderud, 60, gymnastikdirektör, Lidingö:
– Fredrik Reinfeldt, jag tror folket är lite suget på en förändring.

Claire Wikholm, 61, skådespelare, Stockholm:
– Persson, hoppas jag. Jag vill inte ha en högerregering.

Malena Laszlo, 36, artist, Stockholm:
– Göran Persson. Det känns så bara.

Charlotte Perrelli, sångerska, 31, Danderyd:
–Persson. Jag tror att när det väl kommer till kritan så röstar folk som de alltid gjort, eftersom de är rädda för förändringar.

Tommy Sjödin, 41, ishockeyspelare, Gävle:
– Jag tror att Persson hänger kvar.

Kattis Ahlström, chefredaktör, 40, Stockholm:
– Jag har ingen aning. Jag tycker att det är svårt att avgöra på förhand.

Tommy Söderström, 37, aktieklippare, Älta:
– Svårt att säga, men jag chansar på Persson.

Filip Hammar, 31, programledare, Stockholm
– Göran. Jag har det på känn. De vinner ofta till slut. Det verkar jämnt, men så trummar de förbi ändå.

Curt Lundmark, 62, hockeyexpert, Västerås:
– Reinfeldt vinner. Det blåser sådana vindar.

Peter Nordström, 32, hockeyspelare, Karlstad:
– Ska jag vara ärlig så orkar jag inte bry mig.

Håkan Södergren, 47, expertkommentator, Oslo.
– Jag tror att Persson vinner. Han har mer rutin.

Alexandra Charles, 59, ordförande i 1,6 miljonerklubben, Stockholm:
– Reinfeldt. Jag tror att många kvinnor tycker att det är dags för ett skifte.

Meja Beckman, 37, sångerska, Torekov:
– Reinfeldt. Jag tror att han kammar hem det hela. Men jag är inte så insatt.

Pelle Olsson, 43, fotbollstränare, Gävle:
– Det känns väldigt ovisst, men jag gissar på Göran Persson.

Olov Svedelid, 74, författare, Stockholm:
–Mot bättre vetande tror jag att det blir Reinfeldt.

Natacha Peyre, 21, dokusåpadeltagare, Stockholm:
–Fredrik. Persson har varit så många år, så det är nog dags att byta.

Måns Nathanaelsson, 29, skådespelare, Stockholm:
– Jag tror det blir Reinfeldt. Det verkar ju så.

Alice Timander, 90, grand old lady, Stockholm:
– Fredrik Reinfeldt.

Stig Strand, 50, allfixare, Hemavan:
–Jag tror Fredrik Reinfeldt och alliansen vinner. Reinfeldt har gjort ett så pass bra intryck i debatterna.

Tommy Engstrand, 66, redaktör, Stockholm:
–Jag tror att Göran Persson är kvar. De vinner knappt.

Erika Holst, 27, orderdistributör/ishockeyspelare, Huddinge:
– Reinfeldt tror jag.

Hanna Marklund, 28, fotbollsspelare, Skellefteå:
– Det blir väldigt jämnt, men jag säger Persson.

Magnus Wislander, 42, handbollstränare, Kärra:
– Reinfeldt. Det kan nog vara dags för något nytt.

Ralf Edström, 53, expertkommentator, Västra Frölunda:
–Göran Persson, jag tror bara det.

Ingvar Oldsberg, 61, programledare, Baldersnäs:
–Jag tror att det blir Reinfeldt. Förändringens tid kanske är inne.

Carolina Gynning, 27, dokusåpakändis, Malmö:
–Det blir Reinfeldt. Det är bara det jag tror.

Nicola Perrelli, restaurangägare, 37, Danderyd:
– Reinfeldt. Han har gjort ett mycket, mycket bättre intryck än Persson.

Björn Ranelid, 57, författare, Stockholm:
–Det kommer att bli enormt hårt, men jag tror faktiskt att alliansen vinner denna gång.

Sanna Bråding, 26, skådespelare och programledare, Stockholm:
–Reinfeldt tror jag, alla verkar vara missnöjda med vad som är nu.

Lasse Kronér, 43, artist, Onsala:
– Jag tror att det blir Persson.

Camilla Thulin, 45, kostymdesigner, Stockholm:
–Jag hoppas verkligen att det blir Reinfeldt.

Göran Zachrisson, 68, golfkommentator, Stockholm:
– Fredrik Reinfeldt, för att han har minst hår och mer kraft. Min pappa sa att håret tar mycket kraft från hjärnan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback