fredagen den 5:e januari 2007 - *DON'T need more rage"

en av klasserna i wow - jag tror det är warrior - "går" på "rage".
när det behövs påfyllning (i form av mat och dryck, tror jag), så säger den charen (wow lingo för character) "need more rage!"

jag har ännu inte skapat nå'n så'n char - jag kör en warlock (ikosaeder - 25% på väg mot lvl 29) och mage (pilutta - lvl 22), men efter den senaste tidens datortekniska strul är jag beredd att tjyva warriorns replik, och parafrasera densamma...

när jag skaffade min dator (för typ 3-4 år sedan) hade jag aldrig kunnat ens DRÖMMA om att jag skulle bli alldeles som BESATT av ett rpg (role-playing game), så jag satsade på stor hårddisk istället för stort ram-minne
det funkade alldeles utmärkt ända tills för tre månader sedan, då m slet ner mig i wow-träsket (fast enligt henne så behövde hon inte alls slita: "Du gick alldeles frivilligt!")...

det dröjde inte länge förrän burken sade att den var så TRÖTT och inte kom ihåg det som hände för bara en liten liten liten stund sedan (typ korsakovs syndrom *garvar*)

spelet hängde sig och burken "dog", för att sedan starta om sig själv.
det är AAANINGEN frustrerande när man aka jag kan *höra* hur monstren i spelet smaskar i sig min char medans jag inte kan göra *nå'nting*, förutom att vänta på att datorn ska starta om, så jag kan logga in i spelet igen, bara för att mötas av de tre aspelut *vidrigaste* orden som finns (eller, ja, *ordkombinationen* är det som är vidrigt, då, ju!): "you are dead"...

så strax före jul lufsade jag in till "min" datorbutik
comfuture och frågade hur många pengar de skulle ha för ett 512 mb ram-minne (jag hade kollat på nätet vilken sorts minne jag skulle ha, och jag visste att det kostade runt 480 pengar på nätet).
de skulle ha flera hundra pengar mer än det, så då sade jag (min arma IDIOT, skulle det visa sig, men det visste jag inte då): "jaha. men då ska jag *inte* ha det, ju!", och så lufsade jag över vägen till den andra datorbutiken i sta'n.

why, oh WHY var jag otrogen på detta sätt?

jag hade skrivit upp exakt vad minnet hette, och alla detaljer som behövdes för att jag skulle få rätt minne.
TRODDE jag.
eftersom min burk är så pass "gammal" (visst är det *tragiskt* att inom datorvärlden är allt som är från *igår* GAMMALT???), så kör den med en klockfrekvens på 333 mhz (fråga inte - jag bara citerar från sajten jag hittade info om vilket minne jag skulle ha i min burk), medans nyare datorer kör på en klockfrekvens på 400 mhz.

killarna i datorbutiken hade inte det minnet hemma men skulle beställa det, så det skulle finnas i butiken den 28:e december.
jag genomled alltså  några dagar med GRYMfrustration (för jag kunde ju inte låta bli att spela wow även om jag bli uppsmaskad en massa gånger på grund av att spelet "frös") - det som höll mig på rätt sida om vanvettet (tyst! *garvar*) var tanken på "den 28:e"...

när jag den 28:e lufsade in i datorbutiken och frågar efter mitt ram-minne, så får jag veta att de beställt FEL sorts minne - de hade (trots att jag visade det jag skrivit ner från nätet, och trots att killen sade "jahaaadå!" när jag frågade om han kunde läsa mina hastigt nerkrafsade kråkfötter) beställt ett 400 mhz minne istället för ett 333 mhz dito.

"andas djupt!", sade jag tyst till mig själv, och frågade när de skulle få hem det *rätta* ram-minnet.

idag lufsade jag återigen ner till datorbutiken, och tänkte att "ÄNTLIGEN!!!"
"big mistake. HUGE!"

"Du... det är så här, va'... den andra killen har *sålt* minnet..."

"DON'T need more rage!"
att min hjärna inte *exploderade*!!!

förra veckan så sade de att ram-minnet på 400 mhz inte skulle funka ihop med min dator, men *idag* fick jag med mig det hem med orden "det *kan* fungera med ett så'nt!"

jag sade till dem att deras cred minskat nå't *drastiskt*, och jag kommer INTE att rekommendera nå'n att handla av dem...

jag kom hem och skruvade isär burken, men när jag skulle peta i minnet i burken visade det sig att det inte alls passar, så på måndag (eller imorgon - jag får se hur jag känner mig) kommer jag lufsa till datorbutiken, lämna igen minnet, och sedan lufsa tillbaka till *min* datorbutik, betala de extra hundralapparna som de skulle ha för att peta i minnet, och sedan aldrig mer vara otrogen...
*djupt ångerfull*

dessutom kan jag meddela att så'na där skruvmejselsatser där man ska skruva fast själva mejseldelen i handtaget är rent hälsovådliga - jag hann med att hacka loss en rätt stor bit ur mitt vänstra ringfinger medan jag försökte bryta mig in i burken...

efter att jag fått med mig (*"fått"*, förresten - det kostade 595 pengar!) ram-minnet hem lufsade jag till datorspelsbutiken och väste till fjunpåjjken som stod bakom disken: "jag vill boka ett tbc!"
(tbc är en akronym för "the burning crusade", vilket är namnet på uppgraderingen av wow. den släpps den 16:e januari, och de riktiga wow-nördarna MÅSTE ju såklart ha ett ex från det *första* "släppet" av den! *fnissar*)

förmodligen kommer förkränkningskassan att bli nedringd av folk som drabbats av tbc den 16:e januari...
*garvar*

Kommentarer
Postat av: Ulrika

En liknande skräckhistoria upplevde jag när jag skulle ge barbara (laptopen) lite förstärkning på minnesfronten.
Snålheten bedrar visheten har jag hört ryktas...
Hoppas det löser sig.

PS. TBC... Kan man inte vaccinera sig?

2007-01-06 @ 10:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback