tisdagen den 31:a juli - "iq, kan räkna upp till hundra..."

för några veckor sedan läste jag det enda inlägg jag läst på alex schulmans blogg, och det fick mig att tänka efter.
ja, jag VET - det låter ju inte riktigt klokt, det, ju, men så är det!

inlägget det handlar om är från den 9:e juli. och handlar om att alex gjort ett on-line-iq-test, och att testet visat att han minsann är smartare än 95% av oss andra.

jag gjorde såklart oxå testet, och fick nå'n pinne mindre i poäng än schulman, men jag hamnade ändå i samma "grupp" som han, alltså den med folk som är "smartare än 95% av er andra".

i mitt fall visade det sig dessutom att on-line-testets resultat är tämligen tillförlitligt, för när jag genomgick den neuropsykiatriska utredningen för fem år sedan (vilket ju ledde till att jag fick min neuropsykiatriska diagnos), så fick jag (fick och fick - "ibland har man ingen val" som kungens fru säger) ett resultat som var några pinnar högre än det jag fick på on-line-testet.

jag berättar inte detta för att på nå't sätt bonda med schulman (hemska tanke!), eller för att skryta - jag bara *konstaterar* detta.

hursomhelst: det schulmans inlägg fick mig att tänka på är detta: enligt iq-tester är jag alltså att betraktas som en intelligent människa.

andra tester visade att jag har svårt för vissa saker (såsom närminne, lokalsinne samt att räkna ut i vilken ordning saker och ting bör ske, för att slutresultatet ska bli det önskade. nu menar jag inte så'na elementära saker som att innan jag kan äta al dente-pasta måste jag *koka* den, utan saker som innefattar lite fler och "rörigare" detaljer alternativt moment än så. jag ska försöka tänka ut nå'n anekdot ur mitt liv för att illustrera detta, men inte nu, åkkej?).

men overall så är jag alltså en *intelligent* (och tämligen allmänbildad) människa.

det visar alltså ett test som används för att mäta *intelligensen* hos vanliga människor - det var inget test för "sjuka" eller "mentalt funktionshindrade" människor, utan ett test avsett för så'na som Du. och Du. och Du. *pekar*

jag poängterar det igen: testet visade INTE att jag är intelligent när det gäller att snurra tallrikar eller memorera uppgifter ur telefonkatalogen.


jag ska fortsätta på detta inlägg, men jag orkar inte just nu.
ville bara tala om att idag har jag en så'n där HATA-dag.

Du hittar alex schulmans inlägg
här

Kommentarer
Postat av: Puckosmulan

Länken funkar juntejuh!

2007-07-31 @ 11:27:20
Postat av: snusmumriken

nuråba?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback