onsdagen den 6:e juni 2007 - povel är död...

lingonben

bluff och spark och tork och kvark

voro sex små dvärgar.
en var ful och en var glad

och en var dum i huvet.


hej, sa kvark till lille tork
känner du igelkotten pilt,
han som har varit i paris?
ja, det gjorde ivar.


hör du hans lilla runda tass,
när som han trippar på sitt pass?
tripp och trapp och trypa
se hans lilla piga.


tomtefar i skogens brus
sitter som ett päron.
han har inget eget hus
allt i sin stora näsa.


söt och blöt är sagans fé
trollen är bjudna hit på te.
det lilla trollet, pass för de.
nu ska mormor bada.


väva och spinna natten lång
prinsen är här i fjorton språng.
hopp och hipp och huppla
hästen heter sverker.


stora slottet drummeldimp
ligger bortom fjärran.
dit får ingen komma in
som ej kan baka struvor.


gyllenkrull och sockertipp
kom, ska vi dansa häxan våt.
vill du mig här, så har du nåt.
sov du lilla tryne.


kungen är full av stock och sten,
skogen är full av lingonben,
per är full av tomtar.
hur ska lillan orka?


----

i små, små doser *"älskar"* jag povel ramels ordsvängomerier...
med samma hatkärlek (som förmodligen bottnar i avund) som jag *"älskar"* robban brobergs ordsvängomerier njöt jag av texter med povelska ord och ordvändningar.

"lingonben" är min favorit, tillsammans med denna, som jag nu hittade både text och tabulatur till - "
karl nilsson"!

---

av de låtar som INTE är ordgeniala så är det ("SÅKLART") "underbart är kort" som gäller.

TACK för alla vanvettigt genialistiska ord- och tonhopkok, povel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback