tisdagen den 19:e juni 2007 - dagen efter

jösses...
kan fortfarande inte fatta vad som hände igår...

sitter här och tänker på gårdagen, och jag begriper det fortfarande inte...
men tanken slog mig alldeles just nyss: det var först när jag gick in och började rensa upp inne på tuffa tag-kanalen som rfsl slog bakut.
mitt upprensande inne på tjej-kanalen har förmodligen setts med blida ögon: "låt henne hållas, för det drabbar ju inte oss män i så stor utsträckning!"

när jag gick in och började rensa upp på tuffa tag-kanalen började några känna att det börjat osa bränt alldeles nära inpå dem, och DÅ gick larmet!

efter att jag kastat ut några stykken som brutit mot rfsls riktlinjer för chatten (bland annat lämnades telefonnummer ut) så sade någon: "ojdå - undrar vad man får säga och inte här inne! är det nå'n som vet var reglerna för chatten finns?"

och detta alltså trots att man blir upplyst om vilka reglerna för chatten är när man loggar in!
man får till och med klikka på en "i agree"-knapp - snakka om spel för galleriet!

förmodligen försökte personen som frågade efter reglerna få mig att avslöja mig såsom varandes övervakare, men jag gikk inte på den.

----

mina ögon har öppnats...
från och med igår är jag inte längre medlem i rfsl.
jag kan inte vara med i en organisation som stryker brottslingarna medhårs medan de spottar på brottsoffren.
fram till igår har jag försvarat rfsl, men inte längre...

jag känner mig som en kattunge som fram till igår var blind, men som tog sin första titt på världen på ett av de allra snaskigaste och mest perverterade ställen som det bara är möjligt.
jag känner mig oskuldslös, och det gör ont och det är otäckt...

---

visst: yttrandefriheten ÄR viktig, men människors säkerhet går FÖRST.

jag har haft åtskilliga mäjldiskussioner med webbie när det gäller övervakeriet.
han ansåg att jag är alltför hård när jag kastar ut.
han ansåg att "det ska vara högt i tak på chatten", och att "det blir en tryckt stämning när du kastar ut".

KLART att slemmisarna inte direkt JUBLAT när jag kastat ut dem, men jag var inte där för att glädja dem.
jag var där för att se till att chattmedborgarna kunde känna sig trygga när de chattade.

en sak jag inte informerat webbie om är att det i höstas / vintras uppdagades att en av chattmedborgarna inte var den "hon" utgav sig för att vara.
detta var en människa som vi allihop verkligen TRODDE på, men efter diverse avslöjanden och inconsistencies (vad kan *det* heta på svenska, nu, då? ett ögonlokk, så kollar jag nå't on-line-lexikon! aaah - motsägelser! *tack*,
språkrådet! på den adressen kan Du btw hitta många fler on-line-lexikon!) så insåg vi att det var en man, som under ett års tid lurat oss alla på chatten och *en* av oss på msn...

efter den smällen dödde chatten ett bra tag - vi som visste om detta (vi var fyra stykken) var sjåkkade och ledsna, och rädda, och det resulterade i att vi var ÄNNU mer restriktiva med att ta in någon fler i chattgemenskapen.
vilket ju naturligtvis uppfattades av övriga chattmedborgare, som undrade varför vi blitt så misstänksamma.
för att inte skrämma någon så beslöt vi att inte berätta vad vi visste, men vi var som sagt rätt avvaktande gentemot "nyingar", vilket naturligtvis drabbade seriösa "nyingar", men vi kunde inte göra nå't åt det, kände vi...

en sak som varken webbie eller rfsl verkar begripa är att för oss bush-homos aka vi hbtare som *inte* bor i en storstad, och har en bit att åka för att komma till en rfsl-lokal (*jag* har till eksempel åtta mil till gävle och lika långt till sundsvall, och jag har ingen bil), så är chatten ett vattenhål - en plats dit man kan komma och träffa andra hbtare.
inte nödvändigtvis för att finna en partner, utan för att få komma till en plats och "träffa" andra hbtare, och för en stund få känna sig "normal"...

dessutom är chatten rfsls ansikte utåt, eftersom det är den del av rfsls "arbete" som är mest lättillgänglig för hetero-svensson.
jag ville verka för en chatt som inte i första hand är en SEXchatt, för det förstärker bara hetero-svenssons bild av oss hbtare som homoSEXUELLA...

att rfsl anser att de inte kan prioritera chatten, att det inte finns några pengar till att utveckla och förbättra chatten, är för mig i ljuset av detta inget mindre än ett mysterium.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Mycket bra skrivet snus. Håller med dig i varje ord.....

2007-06-19 @ 12:43:20
Postat av: Puckosmulan

Står på din sida. Fullt ut!

2007-06-21 @ 12:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback