fredagenden 19:e oktober 2007 - gode moses - män'skan ÄR dum i huvudet!

läste på aftonbladet.se något som fick mig att för först gången på LÄÄÄNGE lufsa till lilla kvartersbutiken och köpa pappersupplagan av tidningen.

malin wollins krönika heter idag "ungdomar kan visst skilja på rätt och fel".

den rubriken fick mig att om inte *koka* så åtminstone *småputtra*, eftersom jag misstänkte att den skulle handla om det det nu visar sig att den gör.

JO - det *är* FÖRFÄRLIGT att människor dör, och JO: det *är* FÖRFÄRLIGT att det händer att människor dödar andra människor, och JO: det *är* FÖRFÄRLIGT (som ni kanske märker har jag i alla fall *grunderna* inom retoriken klara för mig *flinar*) att det händer att barn dödar barn.

om malin wollin tog reda på saker och ting innan hon vräkte ur sig en massa BLAJJ och SKITSNACK och IDIOTI så skulle hon kunna vara *bra*, men som det är nu tränar jag tack vare henne på att rabbla "herre, förlåt dem, ty de veta icke vad de gör."

JA: en 15-åring har börjat greppa det här med konsekvenstänket.
en 15-åring som har asperger syndrom har för det mesta INTE gjort det.

detta betyder inte att en 15-åring med asperger syndrom är utvecklingstörd.

detta betyder att en 15-åring med asperger syndrom *"mekaniskt"* behöver LÄRA sig (och nöta in det medelst repetition om och om och om och om och om och om och om och om igen) att vissa saker fungerar på vissa sätt, och att om man gör på *ett sätt* så kommer *detta* att hända, och gör man på *ett annat* sätt så händer *detta* (som alltså inte är SAMMA *detta* som det FÖRSTA *detta*, vilket kan vara svårt [SVÅRT] att förstå - speciellt om situationerna är lika varandra).

och jag inser ju (LITE har jag faktiskt snappat upp under mina snart 40 år här på jorden) att jag ALDRIG kommer att få er neurotypiska (aka ni som ännu inte fått en neuropsykiatrisk diagnos *flinar*) att förstå detta, för det ÄR ju så jävla mysko och knepigt, och över hela jorden sitter läkare och forskare och föräldrar och vänner och människor med asperger syndrom (och övriga diagnoser inom autismspektrat) och försöker förstå detta, och jag kan meddela att det går för det mesta INGE' ALLS braigt.

"va' fan ÄR detta???" upprepar vi allihop som ett mantra, för det är ju nå't så vanvettigt märkligt att en människa (som för övrigt ofta får höga eller mycket höga resultat på iq-tester [RIKTIGA iq-tester, alltså - inte så'na som är tryckta i "illustrerad vetenskap") inte för sitt liv kan begripa (och, tro mig: de flesta av oss tillbringar hela vårt liv med att försöka begripa saker) så'nt som "varje liten unge" begriper.

om det finns nå'n därute som (efter att du spytt ur dig galla över mig [plz 2 b usingz da bukkit, kthnxbai! *ställer in en trave hinkar*) vill veta mer om detta märkliga, så föreslår jag att du sliter av dig dumstruten som du fått efter att du läst malin wollins krönika och istället läser på till exempel

riksföreningen autism

riksförbundet attention


*rotar fram regnrock, sydväst, galonbyxor och gummistövlar och gör mig beredd att skyffla spyor*


-----


tillägg lördagen den 20:e oktober 2007: här är artikeln som handlar om femton- och sextonåringarna som dödat en människa. båda pojkarna har enligt den ena pojkens advokat diagnosen asperger syndrom

Kommentarer
Postat av: Puckosmulan

Och ännu inte en enda kommentar?

Har inte läst krönikan, är den värd att köpa tidningen för? Att bli PLUS-medlem är ju fuckin' uteslutet...

2007-10-19 @ 16:27:30
Postat av: snusmumriken

den är värd att köpa tidningen för, eftersom den ÅTERIGEN bevisar att aftonbladet trycker vad skit som helst bara det säljer.

och ÅTERIGEN publiceras GRYMkasst researchat och ur-sitt-sammanhang-ryckt fördomsfullt material när det gäller asperger syndrom. jag orkar inte längre mäjla till aftonbladet och påpeka detta, för no doubt har de läst det där om att "aspies är besserwissrar som kritiserar ALLTING, och blir de emotsagda kan de MYCKET lätt bli våldsamma!", så de har aldrig svarat på mina mäjl.

2007-10-19 @ 16:40:30
Postat av: Maria

Men fan att ni orkar klanka på andra. Skit i att läsa vad andra skriver.
Puckosmulan du har många kommentarer men ingen egen blogg, är det din hobby att klanka på bloggare eller?
Aftonbladet, Expressen & massor av andra tidningar skriver mycke skit men jag struntar i att läsa när jag snabbt inser detta.

Postat av: snusmumriken

maria>> det är ANINGENS skrämmande att folk som malin wollin (som ju trots allt läses av MÅNGA) skriver saker som inte stämmer.

vi som har någon form av dolt funktionshinder har emellanåt nog jobbigt med att få vardagen att fungera - vi behöver inte folk som späder på folks fördomar och okunskap.

detta är inte första gången som aftonbladet låter trycka ofullständigt och ur-sitt-sammanhang-ryckt material om neuropsykiatriska funktionshinder. eftersom jag själv har en diagnos som faller inom ramen för just npf (neuropsykiatriska funktionshinder), så reagerar jag naturligtvis STARKT på detta.

det som skrivis i tidningar (speciellt då så kallade "seriösa" tidningar - som aftonbladet ju gör tappra försök att vara) blir i "svenssons" tänk SANNING.

om SANNINGEN inte ÄR med sanningen överenstämmande är det människor förbannade SKYLDIGHET att reagera. ÄVEN om den som kläcker ur sig den osanna sanningen är läst och uppskattad av många.

att många gillar något betyder inte per automatik att det är RÄTT och SANT.

2007-10-19 @ 23:54:51
Postat av: Puckosmulan

Jodå, jag har en egen blogg. Sedan länge faktiskt. Hade du bemödat dig om att googla mig hade du insett det.

Varför jag valt att inte blogga i namnet puckosmulan längre finns förklarat i Malin Wollins blogg, men det har du tydligen inte heller orkat läsa.

Och slutligen, det är inte min hobby att klanka på bloggare i allmänhet. Jag hoppar gärna över bloggar jag inte gillar, som denna, till exempel. däremot anser jag mig fri att kritisera det professionella skribenter skriver. I all synnerhet om skribenten har en massa anhängare som fullständigt okritiskt äter ur hennes/hans hand.

2007-10-20 @ 09:26:22
Postat av: snusmumriken

puckosmulan>> Du uttrycker så bra det *jag* försöker säga, ju! *kram*

2007-10-20 @ 09:58:03
Postat av: Anna

Förstår inte hur du orkar, om du nu inte gillar henne varför köpa en tidning bara för att läsa henens krönika? Lägg ner det nu

2007-10-20 @ 19:11:12
URL: http://elefanter.blogg.se
Postat av: snusmumriken

anna>> jag köpte inte tidningen för att dissa malin wollin. det *behöver* jag inte göra, för det gör hon så bra själv, genom att skriva på sin blogg.

jag köpte tidningen för att ta reda på om hennes krönika handlade om det jag (efter att ha läst artikeln jag nu hittat igen och länkar till i mitt inlägg) misstänkte att den skulle handla om.

eftersom jag alltså har ett neuropsykiatriskt funktionshinder så *VET* jag hur VÄLDIGT lite kunskap "svensson" har om just dessa dolda funktionshinder - jag möter folks fördomar om dem varje dag.

det som skrivs i aftonbladet har en ENORM genomslagskraft, och det är därför OERHÖRT viktigt att de som är ansvariga för det som skrivs i den tidningen är medvetna om det.

skriver någon av aftonbladets journalister eller skribenter något som är ur-sitt-sammanhang-utryckt eller rent av felaktigt så MÅSTE den som vet mer i frågan tala om hur det *egentligen* förhåller sig.

och i just det här fallet är *jag* en av dem som kan uttala sig, och då är det som sagt var min förbannade PLIKT att göra det.

hade malin wollins krönika INTE handlat om just den händelsen som involverade två människor med diagnisen asperger syndrom hade jag naturligtvis inte bevärdigat hennes krönika med de kb jag nu använt (jag tänte skriva "slösat", men eftersom jag använt dem till att få folk att ta reda på mer om asperger syndrom så känner jag inte att jag *har* slösat med ettorna och nollorna).

2007-10-20 @ 19:27:03
Postat av: liberum-weto

Att förstå att någon inte förstår, är svårt förstå för den som tror han förstår det hela. Det är bara den som förstår att han inte allt förstår, som kan förstå detta.
Aspergers syndrom kan innebära att personen inte förstår att när han slår så kan den andra personen dö.
Det behöver dock inte heller vara så att han inte vet att det är fel att slå den andre personen.
Det är från sms klart att han vet åtminstone att han gjort fel.

2007-10-20 @ 21:22:03
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: snusmumriken

liberum-weto>> jo, så kan det ju såklart vara.
vi som har "ett autismliknande funktionshinder" funkar ju på (i stort sett) samma vis som de som *inte* har det. just det där med konsekvenstänket är svårt, även om jag själv har betydligt svårare med andra saker.

människor med "autismliknande tillstånd" är ju oftast inte i renons av rättspatos - tvärtom kan det ju vara så att man känner *oerhört* starkt när det gäller vissa saker / frågor, vilket ibland kan te sig löjeväckande för människor som inte känner en värst vidare väl.

det är ju naturligtvis inte så att en människa med "autismliknande tillstånd"
står utanför lagen och kan "plead insanity" på grund av sin diagnos (eller rättare sagt: vad diagnoskriterierna betyder för just honom eller henne när det gäller förmågan att på ett adekvat sätt interagera med sin omgivning).

och naturligtvis vet vi som har "autismliknande tillstånd" ofta(st) när vi gjort fel / betett oss illa. och då *ursäktar* diagnosen ingenting, men den *förklarar* en hel del, för den som väljer att våga lyssna och ta reda på mer.

2007-10-20 @ 21:43:29
Postat av: liberum-weto

Instämmer helt i det Du säger. Detta med "överreaktion" för vissa saker är ju vanligt, och svårt för "vanliga" människor att tolka. Det är ju tyvärr så svårt att förklara för "vanliga" människor.
Vår egen autistiske son är social av sig, och det exemplifierar det mycket breda spektrum som finns, och det är synd att så många fastnat vid att autister inte skulle ha känslor. Det är så mycket okunskap - så visst har Du en uppgift ...

2007-10-20 @ 22:11:16
URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto
Postat av: snusmumriken

jo, jag vill väldigt gärna sudda ut den bild som folk har av att människor med autism bara är intresserade av två saker: sina händer och saker som snurrar.

jag kämpar varje dag med att försöka skaka av mig känslan att jag är mork från orks lillasyster, som blev skickad till jorden för att observera.

att NÄSTAN vara "normal" gör ONT.
man tar *oerhört* mycket stryk.

2007-10-20 @ 22:56:17
Postat av: Charlotte

Visst är FMT en akronym, det har du ju helt rätt i. Tackar för det!

2007-10-22 @ 17:49:40
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Anonym

Jag blir både ledsen och arg när jag läser din blogg och ditt senaste inlägg.Jag tycker att du ska strunta i fotbollsfruns blogg & hennes krönikor om du verkligen känner en sådan avsky för den.Och något du verkar ha glömt är att mycket borde och ska man ta med en nypa salt!

Jag läser om din förhoppning om att alla fördomar om t.ex.autism och liknande tillstånd ska försvinna, jag hoppas inte heller på något annat.Det är sjukt att vi ska leva i en värld där fördomar och ovetskap ska avgöra och betyda så mycket.Det svider i hjärtat när man tänker på sådant.Själv har jag en lillebror, 13 år som är autistisk.Han kan tala, men begränsat.Han är väldigt storvuxen (överviktig) och detta gör att folk ser snett på honom bara pågrund av det.Självklart görs inte saken bättre av att han får utstå blickar och -bakom-ryggen-prat-,även skratt och narrning.Jag blir tokig,som en vild tiger som vill rivas,skada,bita klösas, ja vad som helst för att lindra smärtan som det skapar för mig och mina föräldrar och framför allt för HONOM, att veta att han är annorlunda.Men saken är den, att vi kommer ingenstans genom att stå still och tänka och vänta.Vi måste leva, alla måste leva.Jag jobbar för att min bror ska ha och få det så bra som möjligt.Han ska få uppleva allting roligt i livet, och vi tillsammans kan göra så mycket för varandra.Jag ska verkligen jobba för det här med att få folk att få större FÖRSTÅELSE, men då gäller det också att ALLA, går in med målet att få förståelse för varandra.Oavsett vem det gäller.Alla måste vi acceptera varandra.Ogillar man något eller någon - då struntar man i det eller den.

Vi kör alla vårt eget race.

2007-10-23 @ 11:56:23
Postat av: snusmumriken

>> om det inte varit just en krönika i sveriges största tidning hade jag förmodligen struntat i att kommentera den - jag hade i alla fall inte reagerat så starkt på den.

anledningen till att jag reagerar så starkt på den är INTE att den är skriven av malin wollin (fast det *hjälper* ju, lixom *flinar*), utan just att det är en krönika i sveriges största tidning.

skriver någon journalist (eller annan skribent) i aftonbladet att "människor med asperger syndrom (eller nå'n annan autismspektrumdiagnos) inte har förmågan till empati (det har faktiskt förekommit i aftonbladet), så TROR folk (som inte har någon i sin närhet som har asperger (eller någon annan autismspektrumdiagnos) att det ÄR så, och när folk TROR nå't om en, så behandlar de en enligt de tror om en.

jo, jag lever. TRO mig: jag lever.
och att kämpa mot folks fördomar (varhelst de sticker upp sitt fula tryne) genom att blogga är *mitt* sätt att kämpa för en bättre värld.

för sista gången: jag läser INTE malin wollins blogg, men när hon gick till angrepp mot min sajbervän reagerade jag.

när hon sedan skrev krönikan (som jag läste om på aftonbladets webbsajt), så KUNDE jag inte låta bli att reagera.

det är inte bra om folk tror att vi som har någon form av autismspektrum inte har förmågan att känna empati, men det är heller inte bra om folk förväntar sig att en tonåring (eller vilken -åring som helst) med autismspektrum ska bete sig prexis som vilken annan -åring som helst.

vi ÄR annorlunda än er, vi som har autismspektrum, men vi är samtidigt likadana som er.

jag ÄR inte autistisk - jag HAR autismspektrum.

2007-10-23 @ 12:40:53
Postat av: Mymlan

Hejja snusmumriken :o)

Kram
/M

2007-10-26 @ 00:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback