torsdagen den 18:e oktober 2007 - fascinerande

"fascinerande" är ett ord som med jämna mellanrum ploppat upp i min hjärna det senaste dygnet.

fascinerande är det att folk är så rädda för människor som vågar tycka.
fascinerande är det att folk är så rädda för att få sin världsbild ifrågasatt.
fascinerande är det att jag nu förstår varför folk tar till knytnävarna när de blir ifrågasatta.

det som förekommit i kommentarsfältet på min blogg det senaste dygnet får mig att tänka att dessa flickor som "kommenterat" (se där - mumrik övar sig i diplomati!) liknar cheerleadergänget i ungdomsserien "sabrina - tonårshäxan".

grupptrycket är så starkt att om någon eller något hotar / ifrågasätter alfahonan (*den*, du, malin wollin!) så går hela flocken till anfall.

och eftersom det handlar om flockens överlevmad så är alla medel tillåtna.


"Du äcklar mig."
"Efter att ha sett bilden på dig önskar jag att jag varit blind, tro mig."
"Nämnde jag att du äcklar mig?"


se där; några exempel på flockens argumentationsteknik!


det är en SJUK värld vi skapat...

nå't är FEL när rädslan för dem som inte likt döda fiskar flyter medströms får oss att bete oss som om vore varje situation här i livet ett estonia, eller en tsunami - en situation där det handlar om överlevnad, och då det för de flesta handlar om att JAG ska överleva, och vad som händer med DIG finns inte med på min karta...

nå't är FEL när man blint backar upp en vuxen (i alla fall åldersmässigt) som beter sig som man skulle kunna förvänta sig att ett barn som får för lite uppmärksamhet gör - är utåtagerande och sparkar och skriker att folk som inte jamsar med och gillar det man pysslar med HAAATAR en och att de för att de HAAATAR en är "babianrövar och analapor".

nå't är FEL när vi inte märker (eller vill se) att det vi nu lever i är de världar som skapades av william golding i boken "flugornas herre" och av george orwell i boken "djurfarmen", samt en upprepning av experimentet "
The wave".

Kommentarer
Postat av: Anna

Det finns folk som inte gör som alla andra ska du veta, som jag t.ex. Har absolut inget emot din blogg

Postat av: Caterina

Greetings fra Danskeland! Fandt din blogg. I WILL UNFIND IT AGAIN.

Det værste jeg har læst længe.

2007-10-19 @ 11:13:02
Postat av: snusmumriken

caterina>> "greetings"? är det verkligen dansk, det? men, jaja - halvfems på dig med, ju!

2007-10-19 @ 11:27:54
Postat av: Anonym

Hvor bor du henne? :)

2007-10-19 @ 12:02:34
Postat av: snusmumriken

nämen!

du UNunfindade mig, ju!
*flinar*

2007-10-19 @ 14:05:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback